Σχέδιο εργασίας τρίμηνης διάρκειας υπό την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού εικαστικών Φωτιάδη Νικόλαου

ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΦΩΤΟΛΙΒΟΥΣ

ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ- PROJECT ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΣΕΛΙΔΕΣ

Θεματική: «Καλλιτέχνες του Κόσμου»

Υπεύθυνος Εκπαιδευτικός: Φωτιάδης Νικόλαος

Ομάδες εργασίας: Οι έξι τάξεις του δημοτικού σχολείου Φωτολίβους

Διάρκεια project: Τρεις μήνες (Ιανουάριος-Φεβρουάριος-Μάρτιος 2022)

Καλλιτέχνες/ζωγράφοι ανά σχολική τάξη:

Α΄ τάξη: Ακριθάκης Αλέξης, Έλληνας ζωγράφος.

Β΄ τάξη: Γαΐτης Γιάννης, Έλληνας ζωγράφος, χαράκτης και γλύπτης.

Κιθ Χάρινγκ (Keith Haring), Αμερικανός Καλλιτέχνης της Pop Art.

Γ΄ τάξη: Φρίντενσραϊχ Χουντερτβάσερ   (Friedensreich Hundertwasser) , Αυστριακός ζωγράφος και αρχιτέκτονας.

Δ΄ τάξη: Πάουλ Κλέε (Paul Klee), Γερμανο-Ελβετός ζωγράφος.

Ε΄ τάξη: Βίνσεντ βαν Γκογκ (Vincent Van Gogh),  Ολλανδός ζωγράφος.

ΣΤ΄  τάξη: Πάμπλο Πικάσο  (Pablo Picasso), Ισπανός ζωγράφος, χαράκτης, γλύπτης, ποιητής, σκηνογράφος και δραματουργός.

Εκπαιδευτικές διαδικασίες:

ΑΡΧΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ

Κάθε τάξη αναλαμβάνει να μας ταξιδέψει στον μαγευτικό κόσμο της Τέχνης, αναγνωρίζοντας και παρουσιάζοντας τη ζωή και το έργο ενός καλλιτέχνη. Ειδικότερα, οι μαθητές κάθε τάξης καθοδηγούνται να βρουν πληροφορίες και να μάθουν για την εποχή που μεγαλούργησε κάθε καλλιτέχνης, σε ποιο καλλιτεχνικό κίνημα ήταν ενταγμένος, ποιες υπήρξαν οι επιρροές του και ποια τα γνωστότερα εικαστικά του έργα.

Μέσα σ’ αυτό το χρονικό διάστημα των τριών μηνών τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να διδαχθούν πάνω σε διάφορες τεχνικές ζωγραφικής. Η διδασκαλία ξεκινά με την σπουδή ενός σχεδίου με τις γραμμές και τις φόρμες. Οι μαθητές μέσω αυτής της διαδικασίας αναγνωρίζουν νέους «εικαστικούς» ορίζοντες, γίνονται περισσότερο οργανωτικοί, προσπαθούν να κατευθύνουν το χέρι τους για να γίνει πιο σταθερό, εκεί ακριβώς που χρειάζεται χωρίς να βγαίνουν από τα όρια του χαρτιού.  

Κατόπιν, οι μαθητές εξοικειώνονται με την ορθή χρήση των χρωμάτων, μαθαίνουν για την τέχνη της χρωματολογίας. Διδάσκονται για τα βασικά χρώματα, τα συμπληρωματικά χρώματα, καθώς τις αποχρώσεις και τους συνδυασμούς αυτών. Μαθαίνουν να χρησιμοποιούν σωστά τα πινέλα και τις τεχνικές για τη βέλτιστη αξιοποίησή τους, ανάλογα με το μέγεθός τους, με σκοπό την τελειοποίηση ενός σχεδίου ζωγραφικής.

ΕΝΔΙΑΜΕΣΟ ΣΤΑΔΙΟ

Στη συνέχεια του σχεδίου εργασίας οι μαθητές κάθε τάξης παροτρύνονται, με βάση τον καλλιτέχνη που έχουν μελετήσει, να δημιουργήσουν ένα συγκεκριμένο έργο του ο καθένας σύμφωνα με τις επιθυμίες τους, αποτυπώνοντάς το πάνω σε λευκό χαρτόνι διαστάσεων 50Χ70. Σημειωτέον ότι έχει δοθεί πιο πριν από τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό κ. Φωτιάδη σε χαρτί Α4 ένα αντίγραφο του πρωτότυπου έργου για να μπορούν οι μαθητές να αντιληφθούν τις λεπτομέρειες και τα χαρακτηριστικά του. Τα υλικά που χρησιμοποιούν τα παιδιά για τη δημιουργία των έργων είναι κυρίως ακρυλικά χρώματα, μαρκαδόροι, λαδοπαστέλ και χρωματιστά μολύβια.

Βασική επιδίωξη του εικαστικού μαθήματος αποτελεί, πέρα από τη χαρά της δημιουργίας και της εικαστικής έκφρασης, η δυνατότητα να είναι σε θέση ο μαθητής στο μέτρο της προσωπικής του αντιληπτικής ικανότητας:

  • Να αντιληφθεί την ένταση του κάθε εικαστικού έργου
  • Να αναγνωρίσει τον τρόπο που δούλεψε ο καλλιτέχνης κατά τη δημιουργία του έργου
  • Να προσδιορίσει το είδος της τεχνοτροπίας που έχει ο ίδιος ακολουθήσει
  • Να ενημερωθεί για τη διαδικασία τοποθέτησης ενός έργου σε μια εικαστική έκθεση
  • Να διδαχθεί εν γένει για τις λεπτομέρειες ενός έργου ζωγραφικής (π.χ. για το σχέδιο, τις πινελιές, την ένταση, το βάθος, την επιλογή των χρωμάτων κ.ά.)

ΤΕΛΙΚΟ ΣΤΑΔΙΟ

Κατά το τελικό στάδιο του σχεδίου εργασίας σε μια προσπάθεια διάχυσης της όλης εκπαιδευτικής δράσης προγραμματίζεται από τη σχολική μονάδα η προοπτική παρουσίασης και δημόσιας έκθεσης των μαθητικών έργων σε κάποιο εκθεσιακό χώρο. Στη φάση αυτή επιδιώκεται τα έργα των μαθητών, που είναι αντίγραφα των αντίστοιχων που έχουν φιλοτεχνήσει οι διάσημοι καλλιτέχνες, να τοποθετηθούν σε ειδικά ξύλινα κάδρα για να στηθούν σωστά στον εκθεσιακό χώρο. Κάτω από κάθε έργο θα υπάρχει ειδικό ταμπελάκι με τον τίτλο και τον δημιουργό τόσο του αντίγραφου όσο και του πρωτότυπου έργου.

Πιο πιθανό είναι να επιλεγεί η αίθουσα πολλαπλών χρήσεων της Δημοτικής Κοινότητας Φωτολίβους ως εκθεσιακός χώρος, όπου τα μαθητικά έργα θα εκτεθούν για εύλογο χρονικό διάστημα με σκοπό να είναι επισκέψιμα από μαθητές και άλλων σχολικών μονάδων.

Οι μαθητές με την καθοδήγηση του καθηγητή τους του κ. Φωτιάδη μπορούν να αναλάβουν και ρόλο παρουσιαστή των εικαστικών τους δημιουργιών κατά τη διάρκεια των επισκέψεων των υπόλοιπων σχολείων.

Ασφαλώς η έκθεση εικαστικής θα παραμείνει ανοιχτή και τις απογευματινές ώρες για τη δυνατότητα επίσκεψής της και από κατοίκους της ευρύτερης περιοχής.

Ο Σύλλογος Διδασκόντων του

Δημοτικού σχολείου Φωτολίβους

Μπορεί επίσης να σας αρέσει...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *